måndag 24 oktober 2011

Bröd utan jäst och mjöl


Detta receptet snubblade jag över och jag kan verkligen rekommendera det!
Egentligen skall det göras i brödform, men min variant (bilden) blev görbra den också, samt att jag fick ut fler,mindre skivor. =)

Bröd utan mjöl och jäst
4 ägg
150 gram keso (ca 2 dl)
1 msk bakpulver
0,5 dl sesamfrön
3 dl havrekli (120 gram)
1 dl solrosfrön (50 gram)
2 msk hela linfrön
2-3 msk kallpressat kokosfett

1.Sätt ugnen på 180 grader. Knäck ner äggen i en skål och vispa lätt.
2.Tillsätt de andra ingredienserna och blanda om.
3.Häll degen i en bakplåtspappersklädd brödform och grädda mitt i ugnen i 50 minuter.
Annas noteringar:
I orginalreceptet är det kruskakli, jag valde dock havrekli pga de mjuka fibrerna (hårda fibrer i kli).
Jag hade ej heller en brödform utan använde en avlång ugnsform i glas och formade till smeten med hjälp av bakplåtspappret.
20 små skivor fick jag ut och det blev superdupergott och mättande.
Ca 70 kcal per skiva samt endast 3 gram kolh.
Jag använde mig av kokosolja med kokossmaken bevarad, dock går det även att använda kokosolja utan smak. En skiva av detta nybakat samt lite smör eller tex mandelsmör är himmelskt gott! =)
Ett plus är också att det var mycket enkelt att göra det då det ej behövs nån knådning eller jäsning, bara att röra ihop o in i ugnen. Smaklig spis!

Anna Famreus-Hälsocoach med Helhetshälsa i fokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar